søndag 2. februar 2014

DIY: Sengegavel med nagler

Hei hei…..

Hvis noen skulle nå begynne å bli bekymret for barna våres
 at de blir neglisjert blan alle disse DIY prosjektene
….er det langt fra sannheten.
 Det er kveldstimene som blir ekstremt godt utnyttet!!
Denne helgen har vært helt på barnas premisser med lekeland,
 vennebesøk, skigåing og aketur med piknik. 
Til tross for dette har jeg/vi malt om kjøkkenet:-))
Ja, jeg har vel hørt det en gang eller fler at jeg er veldig effektiv!

Så var det tid for å vise dere hvordan vi laget sengegavelen.
Tok ca 1 time å lage den.
Husk dette er gjort på den helt amatørmessige måten. 
Det er vel sluttresultatet som gjelder??


Vi startet med å forlenge en gammel sengegavel vi hadde.
Hovedplaten er en sponplate saget til for å passe sengens bredde (180 cm).
 La vatt tredobbelt oppå, og stiftet det bak.


Så tok jeg et hvitt bomullsstoff, og stiftet oppå vatten igjen. 
Dette ble ganske stramt festet. Festet på samme måte som vatten, med stiftepistol.
Så målte jeg meg inn 17,5 cm fra alle kantene. Brukte en lang planke og dro en kraftig tusjstrek.


Jeg stiftet langs hele streken for å skape en "polstret" effekt.
Denne stifte kanten fungerte som rettningslinje når vi skulle banke inn naglene.


Tøystykket jeg valgte var grå fløyel. Dette strøk jeg før jeg la det oppå.
Så passet jeg hele tiden på å strekke stoffet utover, 
men ikke for mye slik at det skulle revne når naglene ble 
banket inn med en "gummi"hammer. 
Ikke bruk metal hammer da dette vil skade naglene! 
Vi banket først inn på begge sidene og så tilslutt på toppen.
Nederst ble stoffet stiftet fast, for å få en slett overflate.

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt sier jeg;-)

(Lite tips, mye lettere å være to stykk når man gjør dette,
 forenkler prosessen en del.)

Lykke til….hvis noen ønsker å prøve seg.

Klem fra meg, Elisabeth

32 kommentarer:

  1. Fantastisk fin sengegavl, og super fremgangsmåte. Ikke minst var det jo en super pris! Takk for at du deler :o)

    SvarSlett
  2. Jättefin sänggavel och vilken toppenbra beskrivning, tack!! Tror minsann jag ska försöka göra en sådan gavel till min dotters rum :-) Kram Paula

    SvarSlett
  3. Kjempeflott!
    Jeg er imponert og grisemisunnelig for klarer å lage noe sånt!

    SvarSlett
  4. For en lekker sengegavl, dyktigheten og
    kreativiteten blomstrer hjemme hos deg:)

    Ønsker deg en flott ny uke:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  5. Fy søren så flott sengegavel!! Skal si du er flink, ha en nydelig uke:)
    Klem

    SvarSlett
  6. Så utrolig fin! Kan jeg spørre hvor du kjøpte naglene?

    SvarSlett
  7. Fint! Hvor kjøpte du naglene?

    SvarSlett
  8. Hei dere:-) Naglene ble kjøpt på ebay. Disse er 1,9 cm i diameter.

    Klem fra Elisabeth

    SvarSlett
  9. Den ble utrolig flott, tenker på samme prosjekt !

    SvarSlett
  10. Stilig! :) Hvor kjøpte du stoffet?

    SvarSlett
  11. Hei. Hva søker jeg på på ebay for å finne disse naglene :)?
    Og hvor kjøpte du stoffet Elisabeth ?

    SvarSlett
  12. Både Naglene og stoffet er kjøpt på ebay. Line: Naglene søkte jeg opp på-chrome upholstery studs

    SvarSlett
  13. tusen takk for raskt svar =D
    de er ikke gullfarget de naglene der?
    prøver å finne like på ebay. men finner ikke 1,9 i diameter?

    SvarSlett
  14. Nydelig :) hvor bredt er stoffet? Og hvor høy er gavelen? Hvilket søkeord brukte du for å få tak i dette stoffet på nett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Stoffer er 149 cm bredt. Sengegavelen er Ca 162 høy. Søkte masse etter stoff, men prøv grey velvet fabric.

      Lykke til!

      Klem fra Elisabeth

      Slett
    2. Tusen takk for svar :) nå skal det sjekkes ut :) setter stor pris på at du vil dele!!

      Slett
  15. Tenkte jeg skulle forsøke å lage meg en sengegavl nå. Supre tips i dette innlegget, og resultatet ditt er fantastisk.

    SvarSlett
  16. Jeg lurer rett og slett på hvordan gjorde du med stoff når mesteparten av stoff på ebay er 160X100 og sengen er 180? Kan du legge ved link til selger på ebay av detfløyelstoffet?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...