onsdag 12. juni 2013

DIY: Enkel pute med glidelås

 
Dette trenger du:
 sytråd, glidelås, stoffstykke og symaskin

 
Klipp til stoffstykke i ønsket mål på puten.
Jeg skulle ha en pute på 45x45cm.
Klippet til stoffstykke som var 90 x 45 cm
(+ sømmingsmons ca 1 cm på hver side)
 
 
Brett stoffstykket slik at det blir rette mot rette
(mønsteret ligger mot hverandre).
Du skal sy på vrangen.
De røde linjene indikerer hvordan du skal sy (rette sting).
Jeg hadde en pute på 45 cm bredde, glidelåsen var på 25 cm,
 syr derfor inn 10 cm på hver side.
  

Fest glidelåsen på vrange. Slik bildet viser.
Se bruksanvisningen på symaksinen slik at du bytter til glidelåsfoten.
Sy på hver side av glidelåsen, og tvertover i enden av glidelåsen.
 
 
Klipp av hjørnene før du vrenger putetrekket
slik at hjørnen blir spissest mulig.
Vreng putetrekket, og dytt hjørnene godt ut.
 

 
Dette er en veldig rask måte å sy en pute på,
 tar ca 6 min å sy- hvor 5 minutter ble brukt på glidelåsen.
Som sagt jeg klønet siden det var lenge siden jeg hadde sydd i en glidelås:-) 
 

 

Silkeputen til høyre på bildet(brede striper)
 er sydd på samme måte.
 
LYKKE TIL!

 

21 kommentarer:

  1. Kjekke tips,herlig pute nok engang:)

    Nyt kvelden!
    Klemz..

    SvarSlett
  2. Nydelig pute !
    Flink du er :-)

    God kveld!
    Klem fra Monica.

    SvarSlett
  3. Den ble bare kjempe fin:) kjempe flink du er:)
    Ønsker deg en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...