onsdag 5. januar 2011

Livets Lys



Lucyina Moodie

På grunn av tidspress før jul fikk vi aldri hatt møte med
elektrikeren før jul. Men på mandag som var fikk vi holdt dette.
Rart med det når man sitter hjemme og tegner inn belysning
 osv har man størrelsen helt klart for seg, tror man.
Men jeg så fort at det var par steder jeg hadde vært litt ivrig
og trodde det var større,og derfor plassert for mye belysning i taket.
Men dette lar seg fikse raskt. 
De siste årene har det kommet ganske mange forskrifter
 ved bygging av hus som ikke gjør det lett for at estetikken
blir på sitt beste. I alle rommene i øverste etg så er det kommet
den nye typen takstolper. Disse har et parti på midten hvor de går opp
og her skal alle ledninger, ventilasjons rør og belysning plasseres.
Med dette blir det slik at 1, 5 meter inni rommet på hver side er de
 lavere og der skal de festes en tett duk som kommer ned fra selve
taket denne er ikke lov å "punktere" ved å ha spotter.
Det gjør at all belysningen i taket blir veldig tett og det er lett
for at det blir mange mørke kroker og rommet virker mindre.
Så da er det bare å sette seg ned å tegne om plasseringen og
 i tenke boksen.
Største utfordringen er kjøkkenet. Det er et strekk på ca 3,5 meter
med benkflate hvor vasken skal være, det er 2 store vinduer
 på denne veggen så det blir ikke overskap.
Her får jeg IKKE ha spotter, men en skinne med spotter,
er ikke de skikkelig 1980 da?? Noen som har en ide eller
 bilder av hvor det kan bli fint med skinne.
Det vil ikke passe med hengende lamper da jeg skal ha dette
over øya, og kan bli i det meste laget.

Kjenner jeg blir som en liten furtende unge bare tanken
 på at jeg må ha en skinne i taket:-(

Klem fra Elisabeth









4 kommentarer:

  1. Oi.. Jeg datt ut i 3 setning.. Du har jammen meg et prosjekt forran deg. LYKKE TIL!
    Håper dere finner ut av det, lyssetting er kjempeavgjørende for et rom!

    Ha en fin dag, vennlig hilsen Lillian. :)

    SvarSlett
  2. Skjønner godt du datt ut, dette er ikke lett å forklare men du skjønner utfordringen:-)
    Og dette er bare på belysningen har resten av huset å ta for meg,....phu

    SvarSlett
  3. Herregud,noen elektrikkere er ikke oppdaterte. Det må jo finnes en annen løsning. Isj, jeg ville ikke ha hatt en skinne med spotter, synes det alltid har vært ille. Da har jeg heller latt være å ha lys i taket. Jeg hadde også furtet litt. Men nå har du furtet nok, på tide å lete etter en perfekt løsning som ikke har noe med skinne i taket. Jeg vet at du kan finne det. Reser som du er på nett.

    Jeg aner ikke om det passer med spot i vinduene?

    Lykke til:-)

    Mvh Elisabeth

    elisabethsved@hotmail.com

    SvarSlett
  4. Lykke til!!!

    Finfin blogg du har :)
    Klem Anette

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...