søndag 14. november 2010

Farsdag med kaloribombe

Cox and Cox

Gratulerer så mye med farsdagen til min kjære husbonde og pappa.

Siden det var farsdag skulle Husbonden få sove lenge. 
Men siden det skjedde et lite under og jeg fikk turboprinsen til å sovne
 igjen kl 0600 så fikk jammen meg jeg sovet litt på morgenen også.
Kan det være mulig at laken skrekken avtar??

Mens min kjære ligger så søtt og sover har jeg svingt meg rundt
og bakt favorittkaken hans: Suksessterte.
Er vel det meste kjente navnet på kaken.
Det er litt av en kaloribombe, er nesten så jeg lukker øynene
når jeg blander ingrediensene,lenge leve uvitenheten....
Den er svært god, men er du som meg som legger på deg bare
du passerer brødboksen er ikke dette noe for oss.
Men er du slik som Husbonden som kan spise hva han vil
og litt til og merker det ikke på vekten...vær så god
Får ta meg en liten bit, så får han kose seg med resten.
Her kommer oppskriften (den er enkel å lage)

Kronprinsesse Sonjas favortt/ Suksessterte:

Mandelbunn:
3 egg
300 gram uskålede mandler (ev hasselnøtter)
300 gram farin
2 ss hvete mel
1 ts bakepulver

Kvern mandlene til mandel masse. Ha i alt det tørre først og så eggene til slutt.
Stekkes nederst i ovnen på 175 garder i ca 40 minutter.

Eggekrem:
5 eggeplommer
1 dl kremfløte
 125 gram farin
1 ts vaniljepulver
100 gram smør eller margain

Bruk en tykk bunndet kjele og ikke metalvisp da dette gjør eggekremen grå.
Bland alle ingrediensene untatt smøret. Kjelen settes på svak varme og rør godt.
Kok til kremen blitt tykk, dra den da til sides og tilsette smøret i små klomper som røres inn. La kremen kjøles ned før pynting

(Jeg viser ikke bilde av min kake, da kremen er til kjøling) 

Søndags klem fra Elisabeth

1 kommentar:

  1. Mmmm...den må jeg prøve:)
    Takk for oppskriften!
    Fortsatt fin søndag og kos dere med kaken!
    Klem.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...